Planering

Verksamhetsplanering våren -12

TEMA/AKTIVITETSTILLFÄLLE:
Vad?
Denna termin har vi valt att arbeta med inriktning språk.

Hur?
Denna termin kommer vi inte att dela in barnen i några speciella grupper.

Vi kommer att dela upp barnen i olika grupper från gång till gång under dessa tillfällen. Alla barn ska bli delaktiga i projektet där de får möjlighet att utvecklas i sin egen takt. Vi kommer också att vara lyhörda för barnens behov, intressen  och ta vara på barnens nyfikenhet.

Aktivitetstillfällena denna termin kommer att handla om ett långt projekt. Vi pedagoger utgår från boken ”Spökägget” där det finns konkreta exempel på hur man kan arbeta med språk på förskolan. Alla aktivitetstillfällen ligger under förmiddag tisdag, onsdag och torsdag.

Varför?

Alla tillfällen kommer att inspireras och utgå från aktiviteter som vi hämtat ur boken ”spökägget”. Händelserna är kopplade till ägget och spöket som senare kläcks ur ägget. Våra aktiviteter har fokus på språk. Detta bland annat pga av den reviderade läroplanen som tydliggjort hur viktigt språk är i förskolan.

Lpfö 98-2010

Tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya sätt att förstå sin omvärld,

utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,

utvecklar nyanserat talspråk, ordförråd och begrepp samt sin förmåga att leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra,

utvecklar intresse för skriftspråket samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner,

utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,

utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama